MythologyMythologyDocumentariesFestivalspersonswarsBeutiful HellasArtFun

20.3.17

Αρυβαλλοειδής λήκυθος του Ξενοφάντου

Ένα πολύ ενδιαφέρον αγγείο του πρώιμου 4ου αιώνα π.Χ. (390-380 π.Χ.) με ζωγραφιστή και ανάγλυφη διακόσμηση είναι η μεγάλη λήκυθος που υπογράφει ο κεραμέας Ξενόφαντος ο Αθηναίος (εικ. 250). Η διακόσμηση είναι έργο του «ζωγράφου του Ξενοφάντου». Το αγγείο βρέθηκε στο αρχαίο Παντικάπαιο (σημερινό Κερτς), στη βόρεια ακτή του Ευξείνου Πόντου, και φυλάσσεται στο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το θέμα της παράστασης, που είναι ένα περσικό βασιλικό κυνήγι. Τα πρόσωπα που συμμετέχουν διατάσσονται σε δύο επάλληλες ζώνες, είναι όλα ιστορικά και ταυτίζονται με επιγραφές.
Κεντρική θέση στην παράσταση έχει η μορφή ενός άνδρα με ανατολίτικη ενδυμασία, στο μέσο περίπου της κάτω ζώνης, ο οποίος βρίσκεται επάνω σε μια συνωρίδα (άρμα με δύο άλογα) που κατευθύνεται προς τα δεξιά· κυνηγάει με το ακόντιό του ένα αγριογούρουνο. Από την επιγραφή στον κενό χώρο μπροστά του μαθαίνουμε ότι είναι ο Αβροκόμας, σατράπης της Φοινίκης στα χρόνια του βασιλιά Αρταξέρξη Β'. Δεξιά του Αβροκόμα τρεις Πέρσες, ο ένας από τους οποίους ονομάζεται Σεισάμης, επιτίθενται σε ένα λεοντόμορφο κερασφόρο ζώο, ενώ στα αριστερά του κάποιος με το όνομα Αρσάμης κυνηγάει μαζί με έναν σύντροφό του έναν γρύπα. Στην επάνω ζώνη δεσπόζει η μορφή του έφιππου βασιλιά Δαρείου Β', που τρέχει προς τα αριστερά κυνηγώντας ένα ελάφι. Οι πεζοί κυνηγοί στα δεξιά του Δαρείου έχουν ελληνικά ονόματα (Ευρύαλος και Κλυτίος), ενώ στα αριστερά του εικονίζεται ο δευτερότοκος γιος του Κύρος, γνωστός από την Κύρου ανάβαση του Ξενοφώντα. Ο χώρος δηλώνεται με έναν φοίνικα, που υψώνεται πίσω από τον Αβροκόμα και μπροστά από τον Δαρείο, και από δύο κίονες με φύλλα άκανθας, που στηρίζουν τρίποδες. Τα στοιχεία αυτά, όπως και οι γρύπες, δηλώνουν ότι το κυνήγι διεξάγεται σε ένα ιερό άλσος αφιερωμένο στον Απόλλωνα. Παραστάσεις με μικρές ανάγλυφες μορφές υπάρχουν και στον ώμο της ληκύθου. Εδώ εικονίζονται η Νίκη με έναν τοξότη (πιθανόν τον Ηρακλή), μια σκηνή από τη Γιγαντομαχία με τον Δία και την Αθηνά που καταβάλλουν έναν Γίγαντα, και μια σκηνή από τη θεσσαλική Κενταυρομαχία.

Η διακόσμηση του αγγείου συμπληρώνεται με φυτικά και γεωμετρικά μοτίβα. Ενδιαφέρον έχει η απεικόνιση ιστορικών προσώπων που έζησαν στο τέλος του 5ου και στις αρχές του 4ου αιώνα π.Χ., δηλαδή στα χρόνια που κατασκευάστηκε η λήκυθος ή λίγο παλαιότερα, καθώς και η εμφάνιση μελών της βασιλικής οικογένειας της Περσίας και του σατράπη Αβροκόμα. Είναι φανερό ότι θέματα παρμένα από την Ανατολή κέντριζαν το ενδιαφέρον των αγοραστών πολυτελών αττικών αγγείων. Είναι επίσης πιθανόν ότι ο Ξενόφαντος, ο κεραμέας που κατασκεύασε τη λήκυθο, ήταν εγκατεστημένος στο Παντικάπαιο, καθώς υπογράφει, με το εθνικό του (Αθηναίος). Ξέρουμε ότι οι αρχαίοι Έλληνες χρησιμοποιούσαν το εθνικό τους όταν δεν βρίσκονταν την πατρίδα τους και αυτό οδηγεί στη σκέψη ότι ο Ξενόφαντος εργαζόταν μακριά από την Αττική.

1 σχόλιο:

  1. ΑΤΥΧΕΙΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ: Υπαλλήλου της πολιτείας στο Υπ. Πολιτισμού; Φεβρουάριος 2017 μ.Χ.

    Τα μνημεία είναι περισσότερο ιδέες παρά σώματα... ειδικά η Ακρόπολη της Αθήνας και μάλιστα ο Παρθενώνας είναι σύμβολο τιμής και η τιμή τιμή δεν έχει.;
    ________________________________________________

    Αυστηρά ίσως ΣΧΟΛΙΑ: Όταν η ημιμάθεια αγγίζει την αισχύνη, η ντροπή ντροπή δεν έχει.!
    Τα σώματα αυτά είναι αριστουργηματικά έργα υψηλής πνευματικής υπόστασης δεν είναι απλά ιδέες αλλά αδιαίρετα σύμβολα.

    Επίκαιρα ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

    Μπορούμε να διεκδικήσουμε την επιστροφή των κλεμμένων αριστουργημάτων υψηλής τέχνης του Παρθενώνα, διότι είναι και Ιερά σύμβολα των Ελλήνων. http://www.parthenoninternational.org/
    Ενωμένοι στην προσπάθεια αυτή ίσως μπορέσουμε να βοηθήσουμε ώστε να τελειώσει επιτέλους και η αέναη αντιπαράθεση ανάμεσα στην αρχαία λατρεία και το χριστιανικό δόγμα.
    Κάποιοι κάτοικοι της χώρας μας αδυνατούν ίσως ν’ αντιληφθούν ότι η αρχαία Ελληνική τέχνη και θρησκεία είναι το θεμέλιο της ανθρώπινης Πίστης στο Θεϊκό Λόγο, στον οποίο στηρίχθηκε και αναπτύχθηκε και το Χριστιανικό δόγμα.
    Οι αρχαίοι Έλληνες δεν ήταν απλοϊκά δωδεκαθεϊστές ούτε ειδωλολάτρες. Δημιούργησαν ανθρωπόμορφες λατρευτικές θεϊκές μορφές ή απλούστερα ένα ΠΑΝΘΕΟ ΘΕΩΝ, ΗΜΙΘΕΩΝ ΚΑΙ ΗΡΩΩΝ, δηλαδή θεότητες στις οποίες έδωσαν τις ανθρώπινες ψυχικές διαστάσεις και ιδιότητες για να λατρέψουν μέσω αυτών το Θείο Λόγο της συμπαντικής αρμονίας ή τις υπερφυσικές για την ανθρώπινη διανόηση δυνάμεις και ιδιότητες της δημιουργίας.
    Η ΣΩΤΗΡΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΙΕΡΩΝ ΝΑΩΝ ΚΑΙ ΜΝΗΜΕΙΩΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΘΗΚΟΝ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΙ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑΣ.!

    Καίρια ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ

    ΓΙΑΤΙ ΑΔΡΑΝΕΙ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ; Στην ανάδειξη του Αρχαϊκού Μνημείου της Θεσσαλονίκης; (Είναι αρχαιότερος από το λαμπρό Παρθενώνα της Ακρόπολης των Αθηνών ο γνωστός «Ναός της Αφροδίτης» στη πλατεία Αντιγωνιδών.! Είναι μοναδικός, σε κάλλος από τους ελάχιστους που απέμειναν σε όλο τον κόσμο.!).
    ΤΙ κάνει η UNESCO?
    The archaic monument of Thessaloniki must be nominated to the UNESCO World Heritage List

    Γ.Σ. γλύπτης κεραμέας, ανεξάρτητος ερευνητής. Μέλος του σωματείου Φίλοι Μνημείων Θεσσαλονίκης. Μέλος της Εταιρείας Μελέτης Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας του ΤΕΕ (Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος). Μέλος της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Αισθητικής, esa European Society for Aesthetics, μέλος του Συλλόγου Καλλιτεχνών Εικαστικών Τεχνών Βορείου Ελλάδος ΣΚΕΤΒΕ κτλ.
    16 Φεβρουαρίου 2016

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΙΑΜΑΤΙΚΩΝ ΛΟΥΤΡΩΝ ΚΑΙ Η ΜΕΤΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥΣ ΣΕ SPA

Τα νερά των φυσικών ή ιαματικών πηγών είναι νερά, που πηγάζουν μέσα από πετρώματα και βράχους που βγαίνουν από τα έγκατα της γης. Είναι εμπλ...