Σε απόσταση μιας με μιάμισης ώρας από το Αμμάν με αυτοκίνητο, προς τα βόρεια, διασχίζοντας ένα τοπίο οικείο, μεσογειακό, με ελιές και κυπαρίσσια, λόφους πράσινους και προσπερνώντας πλήθος κοπάδια γιδοπρόβατα, αφού διασχίσεις πόλεις και κωμοπόλεις, κάποιες από τις οποίες είναι προσφυγουπόλεις Παλαιστινίων, στις οποίες κυριαρχεί ο διάχυτος παντού μαθητικός πληθυσμός -εκ του οποίου, οι κοπέλες φορούν ομοιόμορφη στολή και μαντήλα στα κεφάλι- φτάνεις στην Γέρασα.
Ιστορία
Τεράστιο τμήμα της Αρχαίας Πόλης, όρθιο, στητό, περιμένει τους επισκέπτες να το θαυμάσουν, να το φωτογραφίσουν, να το ανακαλύψουν. Η εγκατάλειψη και η αδιαφορία μπορεί να είναι κάποιες φορές σωτήρια για τους αρχαιολόγους. Μπορούν να βρουν μετά από αιώνες αρχαίους πολιτισμούς που διατηρήθηκαν ακριβώς επειδή ξεχάστηκαν. Η Γέρασα είναι μια τέτοια περίπτωση, μια πόλη σκεπασμένη για αιώνες από άμμο. Φαντάσου, αν μπορείς, σ’ αυτά τα εδάφη που σήμερα ανήκουν στην Ιορδανία, μια πεδιάδα που διασχιζόταν από χειμάρρους και ένα ποταμό, τον Χρυσοροά, τον ποταμό του χρυσού. Μια τοποθεσία με μεσογειακή θερμοκρασία, σ’ ένα υψόμετρο 500 περίπου μέτρων από την επιφάνεια της θάλασσας, χτισμένη σ’ ένα υπέροχο σημείο για να ελέγχει ολόκληρη τη γύρω περιοχή. Ένα σημείο, όπου σταματούσαν όλα τα καραβάνια στον δρόμο τους από την Πέτρα προς τη Συρία, τη Μεσοποταμία και τη Μεσόγειο. Πρώτοι έχτισαν την πόλη οι Αρχαίοι Έλληνες.
Τ’ όνομά της άλλωστε είναι ελληνικό: «Γέρασα» (από το ρήμα γερνάω, -ώ). Είναι γνωστή η ιστορία για το κτίσιμό της, από τους παλαίμαχους του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Οι Ρωμαίοι έφτασαν στη συνέχεια εδώ με τον Πομπήϊο, το 64 μ.Χ. Η μεγάλη ανάπτυξη της πόλης έγινε τον 1ο και 2ο αι. μ.Χ., την εποχή των αυτοκρατόρων Τραϊανού και Αδριανού. Μετά την κατάκτηση της Πέτρας των Ναββαταίων και την επιβολή της Pax Romana στην περιοχή, ο αυτοκράτορας Τραϊανός, ένωσε την Πέτρα με τη Γέρασα μ’ έναν νέο εμπορικό δρόμο για τα καραβάνια, την Via Nova Traiana. Η πόλη εκτείνεται γύρω από την καλοδιατηρημένη λεωφόρο Cardo Maximus: ένα ημικυκλικό forum, ένα αρχικό μικρότερο ελληνικό και στη συνέχεια ένα ευρύτερο ρωμαϊκό για τις συνελεύσεις του πληθυσμού, σώζεται σήμερα στην είσοδο της πόλης. Επίσης σε πολύ καλή κατάσταση: δύο θέατρα, στο ένα εκ των οποίων, με πολύ καλή ακουστική, γίνεται το ετήσιο φολκ φεστιβάλ της Γέρασα. Δύο ναοί, αφιερωμένοι αντίστοιχα στον Δία και στην Άρτεμη, λουτρά, συντριβάνι, δρόμοι. Η αψίδα του θριάμβου του Αδριανού, τα τείχη της πόλης, το Νυμφαίον όπου σε κάποια αψίδα διακρίνεις την ελληνική γραφή: «Γέρασα» και 3 μικρές βυζαντινές εκκλησίες πλάι-πλάι: των αγίων Αναργύρων (Κοσμά και Δαμιανού) με πλούσιο ψηφιδωτό στο δάπεδο, του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή και του Αγίου Γεωργίου. Η πόλη εγκαταλείφθηκε με την πτώση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και την εισβολή των Σασσανιδών Περσών. Αργότερα υπέστη μια αναγέννηση επί Βυζαντινής Αυτοκρατορίας όπου κτίστηκαν διάφορες Βασιλικές χρησιμοποιώντας το υλικό ρωμαϊκών κτισμάτων.
Η περσική κατάκτηση το 614 μ.Χ. και αργότερα, η έλευση των Αράβων, περνάει τη Γέρασα στη λήθη. Η ιστορία επιστρέφει στην περιοχή το 1878, όταν Καυκάσιοι μουσουλμάνοι εγκαθίστανται και ιδρύουν νέο οικισμό, ένα τμήμα του οποίου βρίσκεται εντός των τειχών της αρχαίας πόλης.
Ο οικισμός ονομάζεται όπως κι η παλαιά πόλη: Jerash - Γέρασα (το ίδιο συμβαίνει και με τον νέο οικισμό στην Πέτρα). Ευτυχώς, θρύλοι και δεισιδαιμονίες εμπόδισαν τους Κιρκάσιους να επεκτείνουν τον οικισμό τους πάνω στην Αρχαία πόλη. Έτσι σώθηκε από θαύμα. Όταν οι αρχαιολόγοι άρχισαν να παραμερίζουν την άμμο ανακάλυψαν αυτή την θαυμάσια, αρχαία Πόλη, ένα μνημείο του Ελληνορωμαϊκού πολιτισμού, τμήμα της Δεκάπολης που υπάρχει ως σήμερα στην Συρία και Ιορδανία. Από αυτή την Ελληνορωμαϊκή Δεκάπολη, καλύτερα συντηρείται η Γέρασα. Εντός τη Ιορδανίας, πέραν της Γέρασα και της Φιλαδέλφειας (Αμμάν), υπάρχουν ακόμη η Πέλλα , το Ουμ-Κάις (αρχαία Γκαντάρα), η Αμπίλα και το Ουμ-ελ Τζεμάλ.
Περιγραφή
Η Γέρασα ήταν μια σπουδαία αρχαία ελληνική πόλη στην Δεκάπολη της Κοίλης Συρίας. Εκείτο μεταξύ της Πέλλας και της Φιλαδέλφειας. Ήταν κτισμένη στις όχθες του ποταμού Χρυσορρόα (σημ. Barada).
Ο πλούτος της πόλεως έμεινε στην ιστορία, ώστε να ονομάζεται "Πομπηία της Μέσης Ανατολής". Ο ιστορικός των Ελληνιστικών χρόνων Πολύβιος παρομοιάζει με στρατόπεδο (δύο κύριες λεωφόροι που την χώριζαν σε σχήμα σταυρού, σε τετράγωνα, τερμάτιζαν σε πύλες. Η Αγορά βρισκόταν στην μια πλευρά του κυρίου δρόμου, αλλά ποτέ πάνω σε αυτόν. Στις πλευρές της είχε στοές και άλλα δημόσια κτήρια. Η τέταρτη πλευρά της ήταν ανοικτή στον κύριο δρόμο. Οι δρόμοι είχαν ωραία πλακόστρωση κι αυστηρά πρόστιμα επιβάλλονταν για την ρύπανσή τους). Πράγματι η Γέρασα είχε δύο κάθετους, προς την κεντρική λεωφόρο δρόμους, οι οποίοι χώριζαν την πόλη σε 6 μεγάλα οικοδομικά τετράγωνα. Η κεντρική λεωφόρος φέρει διπλή επιβλητική κορινθιακή κιονοστοιχία και ωραίο πλακόστρωτο που ακόμη σώζεται σε καλή κατάσταση.
Αρχαίες ελληνικές επιγραφές από την πόλη, αλλά και φιλολογικές μαρτυρίες τόσο του Ιαμβίχου, όσο και του Μεγάλου Ετυμολογικού, συνδέουν την ίδρυση των Γεράσων με τον Μεγάλο Αλέξανδρο, ή τον στρατηγό του Περδίκκα που εγκατέστησαν εκεί γερασμένους Μακεδόνες στρατιώτες. Το γεγονός αυτό θα έλαβε χώρα κατά την άνοιξη του 331 π.Χ., όταν ο Μέγας Αλέξανδρος έφυγε από την Αίγυπτο, διέτριψε στην Συρία και μετά κατευθύνθηκε για την Μεσοποταμία. Το γεγονός αυτό συνδέεται με την επανάσταση των Σαμαρειτών που έκαψαν ζωντανό τον Μακεδόνα στρατηγό Ανδρόμαχο και ο Έλληνας βασιλιάς τους τιμώρησε ξανακτίζοντας την Σαμάρεια ως ελληνική πόλη. Μετά τον θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, η περιοχή περιήλθε στον Πτολεμαϊκό έλεγχο και με την μάχη του Πανείου (198 π.Χ.) στους Σελευκίδες. Κατά την συνήθεια των Ελλήνων ηγεμόνων της Συρίας, η Γέρασα μετονομάστηκε στο εξής σε Αντιόχεια η επί Χρυσορρόη ποταμώ. Πιθανόν να την ξαναέκτισε ή ο Αντίοχος Γ' ο Μέγας μετά την μάχη του Πανείου, ή ο Αντίοχος Δ' Επιφανής που προήλασε ως την Αίγυπτο.
Ο πλούτος της πόλεως έμεινε στην ιστορία, ώστε να ονομάζεται "Πομπηία της Μέσης Ανατολής". Ο ιστορικός των Ελληνιστικών χρόνων Πολύβιος παρομοιάζει με στρατόπεδο (δύο κύριες λεωφόροι που την χώριζαν σε σχήμα σταυρού, σε τετράγωνα, τερμάτιζαν σε πύλες. Η Αγορά βρισκόταν στην μια πλευρά του κυρίου δρόμου, αλλά ποτέ πάνω σε αυτόν. Στις πλευρές της είχε στοές και άλλα δημόσια κτήρια. Η τέταρτη πλευρά της ήταν ανοικτή στον κύριο δρόμο. Οι δρόμοι είχαν ωραία πλακόστρωση κι αυστηρά πρόστιμα επιβάλλονταν για την ρύπανσή τους). Πράγματι η Γέρασα είχε δύο κάθετους, προς την κεντρική λεωφόρο δρόμους, οι οποίοι χώριζαν την πόλη σε 6 μεγάλα οικοδομικά τετράγωνα. Η κεντρική λεωφόρος φέρει διπλή επιβλητική κορινθιακή κιονοστοιχία και ωραίο πλακόστρωτο που ακόμη σώζεται σε καλή κατάσταση.
Αρχαίες ελληνικές επιγραφές από την πόλη, αλλά και φιλολογικές μαρτυρίες τόσο του Ιαμβίχου, όσο και του Μεγάλου Ετυμολογικού, συνδέουν την ίδρυση των Γεράσων με τον Μεγάλο Αλέξανδρο, ή τον στρατηγό του Περδίκκα που εγκατέστησαν εκεί γερασμένους Μακεδόνες στρατιώτες. Το γεγονός αυτό θα έλαβε χώρα κατά την άνοιξη του 331 π.Χ., όταν ο Μέγας Αλέξανδρος έφυγε από την Αίγυπτο, διέτριψε στην Συρία και μετά κατευθύνθηκε για την Μεσοποταμία. Το γεγονός αυτό συνδέεται με την επανάσταση των Σαμαρειτών που έκαψαν ζωντανό τον Μακεδόνα στρατηγό Ανδρόμαχο και ο Έλληνας βασιλιάς τους τιμώρησε ξανακτίζοντας την Σαμάρεια ως ελληνική πόλη. Μετά τον θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, η περιοχή περιήλθε στον Πτολεμαϊκό έλεγχο και με την μάχη του Πανείου (198 π.Χ.) στους Σελευκίδες. Κατά την συνήθεια των Ελλήνων ηγεμόνων της Συρίας, η Γέρασα μετονομάστηκε στο εξής σε Αντιόχεια η επί Χρυσορρόη ποταμώ. Πιθανόν να την ξαναέκτισε ή ο Αντίοχος Γ' ο Μέγας μετά την μάχη του Πανείου, ή ο Αντίοχος Δ' Επιφανής που προήλασε ως την Αίγυπτο.
Μνημεία
1. Πύλη του Αδριανού
2. Ιπποδρoμος
3. Τείχη της πόλης & Νότια Πύλη
4. Οβάλ Πλατεία
5. Οδός με κιονοστοιχίες
6. Αγορά
7. Τζαμί του Umayyad
8. Νότιο Τετράπυλο
9. Νότια γέφυρα
10. Σπίτια του Umayyad
11. Ο καθεδρικός
12. Εκκλησία των Αγίου Θεοδώρου
13. Νυμφαίο
14. Προπύλαια
15. Παραλιακός ναός
16. Προπύλαια Εκκλησία
17. Τζαμί του Naghawi
18. Δυτική Λουτρά
19. Βόρειο Τετράπυλο
20. Βόρεια οδό με κιονοστοιχίες
21. Βόρεια Πύλη
22. Βόρειο Θέατρο
23. Εκκλησία του Μητροπολίτη Ησαΐα
24. Ναός της Αρτέμιδος
25. Τρεις Εκκλησίες
26. Εκκλησία του Αγίου Γενέσιου
27. Εκκλησία Αγίων Πέτρου και Παύλου
28.Νότιο Θέατρο
29. Ναός του Δία
30. Το μουσείο
Πηγές / Βιβλιογραφία / Φωτογραφίες
"Jerash - A brief history and some photographs". Jordan Distribution Agency, Almashriq.hiof.no. 1973. Retrieved 2009-04-12.
https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Askii
بلدية جرش | جرش في سطور". Jerash.gov.jo. Retrieved 2013-09-15.
Zeitschrift des Deutschen Palästina-Vereins. Wiesbaden [etc.]: O. Harrassowitz [etc.]. Germany. 1988. p. 187
Jerash tourism figures reviewed. (2006, Jan 05). Info - Prod Research (Middle East). Retrieved from http://search.proquest.com/docview/457494325?accountid=8555
Schneider, I., & SoKnmez, S. (1999). Exploring the touristic image of jordan. Tourism Management, 20, 539-542.
Jerash festival to be revived. (2011, Mar 07). Jordan Times. Retrieved from http://search.proquest.com/docview/855638491?accountid=8555
Jerash festival, (2011, Jun 19). McClatchy - Tribune Business News.
https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Berthold_Werner
Merlijn Hoek
"Gerasa, Or Galasa (Now Jerash)". The American Cyclopaedia, Chestofbooks.com. Retrieved 2009-04-12.
Wikisource-logo.svg Herbermann, Charles, ed. (1913). "Gerasa". Catholic Encyclopedia. New York: Robert Appleton Company.
http://www.allposters.com
Prawer, Jushua (1980). Crusader Institutions. Oxford: Calarendon Press. ISBN 0-19-822536-9. p.477
Reisen, ed. Kruse, 4 vols, Berlin, 1854
http://www.ardin.gr/
http://www.jordantimes.com/news/local/two-human-skulls-dating-back-neolithic-period-unearthed-jerash#sthash.azr7NUTn.dpuf
Jerash Festival Of Culture & Arts مهرجان جرش للثقافة والفنون
Jordan National Census, Arabic Archived April 10, 2008, at the Wayback Machine.
Jordan Census Data 2004 Archived July 22, 2011, at the Wayback Machine.
Alrai Arabic
Jerash Private University
http://almashriq.hiof.no
Tate, Karen. Sacred Places of Goddess: 108 Destinations. Consortium of Collective Consciousness. pp. 156–158. ISBN 978-1-888729-11-5.
Kochneva, Ankhar. Jordan - a kingdom in the heart of the East. Alef Print. p. 112. ISBN 5-902799-01-5.
https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Bgag
https://en.wikipedia.org/
Johann Gustav Droysen Ιστορία των Επιγόνων του Μεγάλου Αλεξάνδρου, εκδ. ελεύθερη σκέψις.
http://www.lacarmina.com/
Επαμεινώνδα Βρανόπουλου Οδοιπορικό στην Ιορδανία, εκδόσεις Πελασγός.
http://www.atlastours.net/
Στα απομνημονεύματά του για την αριθμητική του Νικομάχου του Γερασηνού γράφει: Γέρασα δε λέγεται από τους συστρατεύσαντας τω Αλεξάνδρω γέροντας και μη δυνηθέντας πολεμείν εκεί την οίκησιν ποιήσασθαι.
https://www.memphistours.com
Άλμα πάνω Στο λήμμα Γερασηνός: Αλέξανδρος πόλιν παραλαβών τους εν ηλικία πάντας κτείνας απέλυσε τους γέροντας, οι δε συνελθόντες κτίζουσι πόλιν, και λαβόντες γυναίκας επαιδοποίησαν.
http://ancientworld.hansotten.com//
Tate, Karen. Sacred Places of Goddess: 108 Destinations. Consortium of Collective Consciousness. pp. 156–158. ISBN 978-1-888729-11-5.
Kochneva, Ankhar. Jordan - a kingdom in the heart of the East. Alef Print. p. 112. ISBN 5-902799-01-5.
https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Bgag
https://en.wikipedia.org/
Johann Gustav Droysen Ιστορία των Επιγόνων του Μεγάλου Αλεξάνδρου, εκδ. ελεύθερη σκέψις.
http://www.lacarmina.com/
Επαμεινώνδα Βρανόπουλου Οδοιπορικό στην Ιορδανία, εκδόσεις Πελασγός.
http://www.atlastours.net/
Στα απομνημονεύματά του για την αριθμητική του Νικομάχου του Γερασηνού γράφει: Γέρασα δε λέγεται από τους συστρατεύσαντας τω Αλεξάνδρω γέροντας και μη δυνηθέντας πολεμείν εκεί την οίκησιν ποιήσασθαι.
https://www.memphistours.com
Άλμα πάνω Στο λήμμα Γερασηνός: Αλέξανδρος πόλιν παραλαβών τους εν ηλικία πάντας κτείνας απέλυσε τους γέροντας, οι δε συνελθόντες κτίζουσι πόλιν, και λαβόντες γυναίκας επαιδοποίησαν.
http://ancientworld.hansotten.com//
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου